Introduktion till Outdoor Impact
Outdoor Impact är Sveriges officiella system för att mäta räckvidd och frekvens i utomhusreklam. Systemet bygger på beprövad forskning, gemensamma riktlinjer och branschens samarbete för att skapa en transparent, trovärdig och relevant valuta för utomhusmediet.
Systemet utvecklas och förvaltas gemensamt av branschens aktörer i en oberoende kommitté: Outdoor Committee.
Outdoor Committee
Outdoor Committee (OC) är det beslutande forumet för frågor som rör mätningar, metodik och beräkningar i Outdoor Impact. Kommittén består av representanter från medieägare, annonsörer och mediebyråer, och ansvarar för att systemet hålls uppdaterat, objektivt och i linje med internationella standarder.
OC beslutar bland annat om hur VAC (Visibility Adjusted Contact) – utomhusmediets gemensamma valuta – beräknas, samt hur räckvidd och frekvens tas fram för olika målgrupper.
Ledamöter i Outdoor Committee:
Mats Rönne, ordförande – Fristående rådgivare
Cecilia Claesson – JCDecaux
Mari Färnkvist – JCDecaux
Filip Svartz – Leeads
Sara Hjärne – Leeads
Anders Persson – Ocean Outdoor
Sebastian Hansen – Ocean Outdoor
Peter Mackhé – Sveriges Annonsörer
Lotta Waldemar – Dentsu
Linda Öberg – Group M
Christina Jorup – Mediabrands
Victoria Ray – Publicis
Anneli Elfqvist – Scream
Ulrika Danielsson – Projektledare Outdoor Impact
Isak Åsbrink – Bauer Media Outdoor
Adam Sjölinder – Bauer Media Outdoor
Aleksandra Antonov – Bauer Media Outdoor
Sandra Modin – JCDecaux
Nicklas Gagnegård – Ocean Outdoor
Thomas Juréhn – Oui Agency
Anna Granditsky – Sveriges Mediebyråer
Samuel Blom – Dentsu
Henrik Mathiesen – Omnicom
Alexis Logothetis – CityReklam
Kristina Paulsson – Skånetrafiken
Peter Oskarsson – NTM Media
Staffan Slörner – Outdoor Impact
Outdoor AB
Outdoor AB är holdingbolaget bakom systemet. Bolaget ansvarar för finansiering och kostnadsfördelning mellan medieägarna.
Styrelse Outdoor AB:
Carl Wåreus, ordförande – Google
Claes Kugelberg – Bauer Media Outdoor
Magnus Heljeberg – JCDecaux
Hanna Riberdahl – Sveriges Annonsörer
Carl Fredric Mannerberg – Ocean Outdoor
Anna Granditsky – Sveriges Mediebyråer
Carl Fredric Mannerberg – Ocean Outdoor
Anna Granditsky – Sveriges Mediebyråer
Internationell expertis och revision
Neil Eddleston, internationell expert på utomhusmätning, har bistått i utvecklingen av Outdoor Impact. Han är ansvarig för standardiseringsarbetet inom WOO – World Out-of-home Organisation.
ECI Media Management anlitas som oberoende part för att granska och validera extra datakällor.